Nyheter
Kontakt
Gallerier
Tips & trix
 

Berg - Målning

Berg består som sagt var aldrig bara av svart vitt och grått. Även ett blåaktigt berg kan ha nyanser av rött och grönt. Brunt är en väldigt vanlig nyans eftersom alla bergssidor i någon mån samlar på sig jord och smuts. Jobba med väldigt utspädda färger så att du bara tonar i fläckar och täck absolut inte för stora ytor. ”Fläckvis och oregelbundet” är det man ska gå efter. Låt allting torka rejält för det får inte vara någon fukt alls kvar på ytan då du börjar nästa steg.

Utgå från den färgen du blandade med lim och träspån och tillverka en ljusare nyans – häll i lite vitt med andra ord. (eller gult för den delen om du gör ett brunaktigt berg) Gör den inte för ljus till att börja med. Drybrusha på hela ytan med sidan av penseln och låt torka till helt och hållet.

berg 1

Häll sedan i ytterligare lite vit färg i blandningen och drybrusha ytterligare ett lager fast inte över hela berget. Lämna de djupaste sprickorna och dalarna mörka
Ta sedan åter igen i lite vitt och måla på ännu mindre ställen. Bara på de klippblock som sticker ut, och på ovansidor av strukturen.
Den här proceduren kan man göra i fem-tio lager om man är petig, och mellan de olika lagren kan man lavera in lite av de färgnyanser man målade in på grunden tidigare.

Det sista man gör är att toucha de yttersta spetsarna och topparna på klippor med nästan helt vit färg. För att få djup i färgerna målar man sedan över alla sprickor och ytor med väldigt utspädd svart färg. Den ska vara så utspädd att den bara rinner in i sprickor och inte påverkar de drybrushade ytorna. Medan berget fortfarande är fuktigt efter den här behandlingen kan man ta svart färg som är lite mindre utspädd och skugga in väl valda djupare dalar och sprickor. Fukten i materialet gör att färgerna flyter ut bra utan att ge några skarvar.

Berg 2

Exempelbilderna är förstoringsbara och på den första bilden går stenstrukturerna i blåstick. Formerna precis runt dödskallegrottan är sådant ”fusk” som jag pratar om i del fyra – Alltså lösa bitar gjutna av gips som limmats fast med limpistol.

På andra bilden går bergen mer i brunstick och på sina ställen ser man tydligt de bruna fläckarna som ger berget sin karaktär. De toppiga formationerna längst ner i högra hörnet skars till av rosa frigolit, som är en dyrare variant. Till skillnad från vanlig vit så är den rosa inte ”kornig”. Skär man ett snitt i den blir snittytan därför ungefär som om man skär i en skumgummimadrass. Den lämpar sig därför väldigt bra till mindre och spetsigare former då den håller bättre.


<--- Föregående Kapitel
© Rickard Bristle 2009. All rights reserved